Wypadek w szkole lub przedszkolu - zasady postępowania [cz.2]

Wypadek w szkole lub przedszkolu – zasady postępowania [cz.2]

W poprzednim artykule Wypadek dziecka w szkole lub przedszkolu – zasady postępowania [krok po kroku] omówiliśmy sobie, co trzeba zrobić, by w razie wypadku odpowiednio zabezpieczyć ucznia i miejsce samego zdarzenia. To, co najbardziej stresujące za nami. Ale na oddech jeszcze za wcześnie, bo przed nami tworzenie papierów i przede wszystkim – praca zespołu powypadkowego. 

KROK 3 – Wypadek w szkole lub przedszkolu: Powołanie zespołu powypadkowego

Wspomniany zespół bada okoliczności wypadku, określa osoby za niego odpowiedzialne oraz sporządza protokół powypadkowy. W jego skład wchodzi z zasady pracownik odpowiedzialny za bezpieczeństwo i higienę pracy oraz społeczny inspektor pracy. Jeżeli z jakichkolwiek powodów nie jest możliwy udział w pracach zespołu jednej z osób – dyrektor powołuje w jej miejsce innego pracownika szkoły lub przedszkola, przeszkolonego w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (jak widać, dobrze mieć kogoś takiego „w zapasie”!). Jeżeli w działaniach zespołu nie mogą uczestniczyć ani pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy, ani społeczny inspektor pracy, w skład zespołu wchodzi dyrektor oraz pracownik placówki przeszkolony w zakresie bhp.

KROK 4 – Postępowanie powypadkowe i protokół powypadkowy

Jakie są kolejne działania zespołu? Dokumentowanie wszystkich okoliczności wypadku poprzez: oględziny miejsca wypadku (warto robić zdjęcia!), rozmowy z poszkodowanym uczniem i jego opiekunami prawnymi (często w obecności szkolnego psychologa) oraz świadkami wypadku, uzyskanie opinii nauczyciela, pod którego opieką był poszkodowany oraz opinii lekarskiej. Następnie w terminie 21 dni od momentu zakończenia postępowania członkowie zespołu sporządzają protokół powypadkowy. Potrzebujemy trzech egzemplarzy: dla poszkodowanego, placówki, która przechowuje go w dokumentacji powypadkowej ucznia oraz dla organu prowadzącego lub kuratora oświaty (na żądanie).

Protokół powypadkowy to niezmiernie ważny dokument – określa, kto ponosi odpowiedzialność za nieszczęśliwe zdarzenie i jest podstawą prawną dla poszkodowanego do ubiegania się o odszkodowanie. Zachęcam do zerknięcia do mojego sklepu – znajdziesz w nim podpowiedzi, jak poprawnie sporządzić taki dokument, podstawę prawną, a w razie wątpliwości możesz skorzystać z konsultacji.

Pamiętajmy też o jednym – jedynie stwierdzona bezsprzecznie wina ucznia zwalnia organ prowadzący z odpowiedzialności za wypadek!

Czy to wszystko, sprawa zamknięta i można wrócić do normalności? Bynajmniej!

Pakiet dyrektora żłobka lub klubu malucha

KROK 5 – Wypadek w szkole lub przedszkolu: Dokumentacja wypadku

Na koniec tej całej przykrej procedury dyrektor, poza opisaniem zdarzenia w rejestrze wypadków, musi wykazać się umiejętnością wyciągania wniosków z tej „nauczki”.  Mianowicie – wskazuje na prawidłowość podjętych zasad, odstępstwa od wypracowanych reguł oraz opracowuje działania profilaktyczne, które pomogą zapobiec podobnym wypadkom w przyszłości. I chociaż życzę wam, by los oszczędził takich przeżyć, już dziś zachęcam do zapoznania się ze szczegółową procedurą zapobiegania wypadkom i postepowania powypadkowego – wszystko znajdziecie w moim sklepie lub w newsletterze, jeśli tylko się zapiszecie! Pozdrawiam bezpiecznie! 😊